Zlokalizowana wewnątrzcząsteczkowa radioterapia gamma w celu zahamowania nawrotu restenozy po stentowaniu

Chociaż częstotliwość restenozy po angioplastyce wieńcowej jest zmniejszona przez stentowanie, gdy restenoza rozwija się w obrębie stentu, ryzyko późniejszej restenozy jest większe niż 50 procent. Opublikowaliśmy wieloośrodkowe, podwójnie ślepe, randomizowane badanie z zastosowaniem radioterapii doszpikowej w leczeniu restenozy w stencie. Metody
Spośród 252 kwalifikujących się pacjentów, u których rozwinęło się restenoza w stencie, 131 losowo przydzielono do otrzymywania wszczepionej wewnątrzczaszkowo wstęgi zawierającej zamknięte źródło irydu-192, a 121 przypisano do otrzymania podobnej nie-radioaktywnej wstążki (placebo).
Wyniki
Pierwotny punkt końcowy, czyli zgon, zawał mięśnia sercowego i potrzeba ponownej rewaskularyzacji docelowej zmiany chorobowej podczas 9 miesięcy obserwacji, wystąpił u 53 pacjentów przypisanych do grupy placebo (43,8 procent) i 37 pacjentów otrzymujących iryd-192 (28,2 procent, P = 0,02). Jednak zmniejszenie częstości występowania poważnych niekorzystnych zdarzeń sercowych zostało określone wyłącznie przez zmniejszoną potrzebę rewaskularyzacji docelowej zmiany chorobowej, a nie przez zmniejszenie częstości występowania zgonu lub zawału mięśnia sercowego. Późna zakrzepica wystąpiła w 5,3% grupy otrzymującej iryd-192, w porównaniu z 0,8% grupy placebo (P = 0,07), powodując późniejsze zawały mięśnia sercowego w grupie z irydem-192 (9,9% vs. 4,1%, P = 0,09). Późna zakrzepica występowała u napromienianych pacjentów dopiero po przerwaniu doustnej terapii przeciwpłytkowej (tyklopidyna lub klopidogrel) i tylko u pacjentów, którzy otrzymali nowe stenty w czasie radioterapii.
Wnioski
Napromienianie wewnątrzrdzeniowe irydem-192 skutkowało niższym odsetkiem restenozy klinicznej i angiograficznej, chociaż wiązało się to również z wyższym odsetkiem późnej zakrzepicy, co skutkowało zwiększonym ryzykiem zawału mięśnia sercowego. Jeśli problem późnej zakrzepicy w stencie można przezwyciężyć, naświetlanie wewnątrzwieńcowe irydem-192 może stać się użytecznym podejściem do leczenia restenozy w stencie.
Wprowadzenie
Chociaż stenty wieńcowe zapewniają metalowe rusztowanie, które zmniejsza ryzyko restenozy1-4 poprzez eliminację skurczu naczyń, 5,6 stenta nie hamuje proliferacji neointimy, ale raczej wywołuje większą proliferację neointimy niż inne urządzenia wieńcowe. leczenie restenozy w obrębie stentu wymaga zahamowania tej neointimalnej odpowiedzi. Obecne terapie, w tym podejścia farmakologiczne, 9 przezskórna angioplastyka wieńcowa (PTCA), 10-12 technik atoeablacyjnych, 13-15 i powtórne stentowanie, 16, były rozczarowujące. Radioterapia, ze znanymi efektami antyproliferacyjnymi w innych chorobach 17, została zaproponowana jako leczenie restenozy w stencie. Wyniki dwóch wstępnych randomizowanych, podwójnie zaślepionych badań klinicznych z pojedynczych ośrodków18, 19 wykazały zmniejszenie o ponad 50% częstości występowania klinicznej i angiograficznej restenozy za pomocą radioterapii w porównaniu z placebo. Przeprowadziliśmy wieloośrodkowe, podwójnie ślepe, randomizowane badanie kliniczne, Gamma-One Trial, aby ocenić wykonalność, bezpieczeństwo i skuteczność nadoczowego promieniowania gamma irydem-192 w leczeniu restenozy w stencie.
Projekt badania
[podobne: głuchoniemota, myringotomia, meniscektomia ]
[hasła pokrewne: ciągle wzdęty brzuch, jak zwiększyć fps w minecraft, pronacja supinacja ]