Wirusowe zapalenie wątroby typu B i ryzyko stwardnienia rozsianego

Doniesienia o stwardnieniu rozsianym rozwijającym się po szczepieniu przeciwko wirusowemu zapaleniu wątroby typu B doprowadziły do obawy, że ta szczepionka może być przyczyną stwardnienia rozsianego u wcześniej zdrowych osób. Metody
Przeprowadziliśmy zagnieżdżone badanie kliniczno-kontrolne w dwóch dużych kohortach pielęgniarek w Stanach Zjednoczonych, w badaniu Nurses Health Study (w którym uczestniczyło 121,700 kobiet od 1976 r.) Oraz w badaniu Nurses Health Study II (które śledziło 116.671 kobiet od 1989). Dla każdej kobiety ze stwardnieniem rozsianym wybraliśmy jako kontrolę pięć zdrowych kobiet i jedną kobietę z rakiem piersi. Informacje o szczepieniu przeciwko wirusowemu zapaleniu wątroby typu B uzyskano za pomocą wysłanego kwestionariusza i potwierdzono za pomocą zaświadczeń o szczepieniach. Analizie poddano 192 kobiet ze stwardnieniem rozsianym i 645 dopasowanych kontroli (534 zdrowych osób z grupy kontrolnej i 111 z rakiem piersi) i przeprowadzono je przy użyciu warunkowej regresji logistycznej.
Wyniki
Wielowymiarowe względne ryzyko stwardnienia rozsianego związane z ekspozycją na szczepionkę przeciwko wirusowemu zapaleniu wątroby typu B w dowolnym momencie przed wystąpieniem choroby wynosiło 0,9 (przedział ufności 95%, 0,5 do 1,6). Względne ryzyko związane ze szczepieniem przeciwko wirusowemu zapaleniu wątroby typu B w ciągu dwóch lat przed wystąpieniem choroby wynosiło 0,7 (przedział ufności 95%, 0,3 do 1,8). Wyniki były podobne w analizach ograniczonych do kobiet ze stwardnieniem rozsianym, które rozpoczęły się po wprowadzeniu rekombinowanej szczepionki przeciwko wirusowemu zapaleniu wątroby typu B. Nie było również związku między liczbą otrzymanych szczepionek a ryzykiem stwardnienia rozsianego.
Wnioski
Wyniki te wskazują na brak związku między szczepieniem przeciwko wirusowemu zapaleniu wątroby typu B a rozwojem stwardnienia rozsianego.
Wprowadzenie
Według Światowej Organizacji Zdrowia ponad 2 miliardy ludzi na świecie ma serologiczne markery zakażenia wirusem zapalenia wątroby typu B, w tym 350 milionów chronicznych nosicieli wirusa, z których około 65 milionów umrze z powodu choroby wątroby spowodowanej przez zakażenie. Szczepionka przeciwko wirusowemu zapaleniu wątroby typu B stała się dostępna w 1982 r., a ponad miliard dawek została podana z udokumentowaną redukcją częstości występowania raka wątroby u dzieci.1 Szczepionka ta, uważana za jedną z najmniej reaktywnych, ma doskonały profil bezpieczeństwa2-4 i jest część rutynowych programów szczepień w wielu krajach. Niemniej jednak kilka przypadków stwardnienia rozsianego, które rozwinęły się w ciągu kilku tygodni po podaniu szczepionki zgłoszono w latach 1995-1997 po masowej kampanii szczepień we Francji. W październiku 1998 r. Francuski rząd postanowił tymczasowo zawiesić szkołę – program szczepień przeciwko wirusowemu zapaleniu wątroby typu B. Decyzja ta była częściowo oparta na wstępnych wynikach jednego badania kliniczno-kontrolnego przeprowadzonego we Francji5 i przeprowadzonego w Wielkiej Brytanii8, z których oba zgłosiły nieistotny wzrost ryzyka stwardnienia rozsianego wśród zaszczepione w porównaniu z nieszczepionymi osobnikami
Podajemy tu wyniki badań kliniczno-kontrolnych, których tematyki zostały zaczerpnięte z dwóch dużych grup pielęgniarek w Stanach Zjednoczonych. Celem badania było ustalenie, czy szczepienie przeciwko wirusowemu zapaleniu wątroby typu B zwiększa ryzyko stwardnienia rozsianego
[podobne: bronchografia, próba valsalvy, staw rzekomy kości udowej ]