Szczepienia i ryzyko nawrotu w stwardnieniu rozsianym

Obawiano się, że szczepienie może przyspieszyć wystąpienie stwardnienia rozsianego lub prowadzić do nawrotów. Od czasu ostatniego programu szczepień przeciwko wirusowemu zapaleniu wątroby typu B we Francji pojawiły się nowe doniesienia o zwiększonym ryzyku aktywnej stwardnienia rozsianego po szczepieniu. Metody
Przeprowadziliśmy badanie typu crossover w celu oceny, czy szczepienia zwiększają ryzyko nawrotu w stwardnieniu rozsianym. Badanymi byli pacjenci włączeni do Europejskiej Bazy Danych Stwardnienia Rozsianego, którzy mieli nawrót choroby w latach 1993-1997. Nawrót indeksowy był pierwszym nawrotem potwierdzonym wizytą u neurologa i poprzedzonym wolnym od nawrotów okresem wynoszącym co najmniej 12 miesięcy. Informacje na temat szczepień uzyskano w standaryzowanej rozmowie telefonicznej i potwierdzono za pomocą dokumentacji medycznej. Narażenie na szczepienie w dwumiesięcznym okresie ryzyka bezpośrednio przed nawrotem porównano z tym z czterech poprzednich dwumiesięcznych okresów kontrolnych do obliczenia względnego ryzyka, które oszacowano przy użyciu warunkowej regresji logistycznej.
Wyniki
Spośród 643 pacjentów z nawrotami stwardnienia rozsianego 15 procent zostało zaszczepionych w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Zgłoszono 94 procent tych szczepień. Spośród wszystkich pacjentów, 2,3% zostało zaszczepionych w ciągu poprzedzającego dwóch miesięcy okresu ryzyka w porównaniu z 2,8 do 4,0%, którzy zostali zaszczepieni podczas jednego lub więcej z czterech okresów kontrolnych. Względne ryzyko nawrotu związanego z ekspozycją na jakiekolwiek szczepienie w ciągu poprzednich dwóch miesięcy wyniosło 0,71 (95% przedział ufności, 0,40 do 1,26). Nie doszło do zwiększenia specyficznego ryzyka nawrotu związanego z tężcem, zapaleniem wątroby typu B lub szczepieniem przeciw grypie (zakres względnego ryzyka, od 0,22 do 1,08). Analizy oparte na okresach ryzyka jednego i trzech miesięcy dały podobne wyniki.
Wnioski
Wydaje się, że szczepienia nie zwiększają krótkotrwałego ryzyka nawrotu w stwardnieniu rozsianym.
Wprowadzenie
Bezpieczeństwo stosowania szczepionek u pacjentów ze stwardnieniem rozsianym było przedmiotem debaty od dziesięcioleci.1 Zgłaszano kliniczne objawy i nawroty stwardnienia rozsianego po szczepieniu.2-20 Wyniki badań nadzoru po wprowadzeniu do obrotu21-28 i małe badania bezpieczeństwa grypy Szczepienie u pacjentów ze stwardnieniem rozsianym 29-36 uspokajało. Jednak większość lekarzy nadal niechętnie zaszczepia pacjentów ze stwardnieniem rozsianym. Niedawno pojawiły się doniesienia o wystąpieniu lub nawrotu stwardnienia rozsianego po szeroko zakrojonym programie szczepień we Francji przeciwko wirusowemu zapaleniu wątroby typu B.20, 28, 37-39.
Aby ocenić, czy szczepienie zwiększa krótkoterminowe ryzyko nawrotu u pacjentów ze stwardnieniem rozsianym, opracowaliśmy badanie Szczepienia w stwardnieniu rozsianym (VACCIMUS), obserwacyjne, wieloośrodkowe, przypadkowe badanie. Badanie przeprowadzono w sieci klinik stwardnienia rozsianego, które mają standardowe, skomputeryzowane zapisy pacjentów. U pacjentów, którzy mieli nawrót stwardnienia rozsianego, ekspozycję na szczepienie w okresie bezpośrednio poprzedzającym nawrót porównywano z tym podczas okresów kontrolnych, tak że pacjenci służyli jako ich własne kontrole.
Populacja źródła
Osoby badane wybrano spośród pacjentów ze stwardnieniem rozsianym do ośrodków neurologicznych powiązanych z siecią Europejskiej Bazy Danych Stwardnienia Rozsianego (EDMUS). 40 Oprogramowanie EDMUS, wprowadzone w 1990 roku i obecnie stosowane w ponad 180 klinikach na całym świecie, 41 umożliwia użytkownikom zbieranie standardowe retrospektywne i prospektywne dane dotyczące pacjentów ze stwardnieniem rozsianym
[hasła pokrewne: próba valsalvy, myringotomia, nierówne wargi sromowe mniejsze zdjęcia ]
[hasła pokrewne: palec młoteczkowaty, obturacja płuc, olx pl bialystok ]