Szczepienia i ryzyko nawrotu w stwardnieniu rozsianym ad 7

Rozważyliśmy jedynie nawroty, po których nastąpiła konsultacja z neurologiem w ciągu dwóch miesięcy. Jakość danych w naszym badaniu została zapewniona dzięki monitorowaniu na miejscu i potwierdzeniu na podstawie dokumentacji medycznej. W końcu, badanie zostało zaprojektowane tak, aby uzyskać 90-procentową moc wykrywania podwójnego ryzyka nawrotu w ciągu dwóch miesięcy po szczepieniu. Wyniki są zgodne z ryzykiem względnym do 1,26 z 5-procentowym błędem. Prawdopodobieństwo selekcji w tym badaniu było prawdopodobnie minimalne. Pacjenci zostali zidentyfikowani retrospektywnie za pomocą skomputeryzowanego algorytmu w bazach danych europejskiej sieci wykorzystywanej już w badaniach epidemiologicznych.41,51 Ta metoda pozwoliła nam zidentyfikować wszystkich kwalifikujących się pacjentów w bazach danych, stosując standardowe definicje. Aby zaprojektować badanie przypadku, które pozwoliło na wystarczającą ilość czasu na narażenie podczas okresów kontrolnych i stałe prawdopodobieństwo narażenia na szczepienie, ograniczyliśmy badanie do pacjentów ze stwardnieniem rozsianym, którzy mieli nawrót poprzedzony 12-miesięcznym wolnym od nawrotów . To kryterium doprowadziło do wykluczenia pacjentów z bardzo częstymi nawrotami.
Wybór dwumiesięcznego okresu ryzyka, w którym szczepienie może być uznane za przyczynę nawrotu, był oparty na danych z literatury i na opinii ekspertów. Dodatkowe analizy przeprowadzone z okresami jednego i trzech miesięcy dały względne ryzyko odpowiednio 1,18 i 0,58, wskazując, że jeden miesiąc był prawdopodobnie najbardziej istotnym okresem ryzyka w tej populacji pacjentów ze stwardnieniem rozsianym, którzy otrzymali inaktywowane szczepionki, z których większość była szczepionki przeciwko tężcowi mogące wywoływać szybką stymulację immunologiczną. Względne ryzyko wydaje się zmniejszać, gdy zwiększa się długość okresu ryzyka, prawdopodobnie z powodu efektu rozcieńczenia.
W naszych analizach konsekwentnie stwierdzono brak zwiększonego ryzyka nawrotu po szczepieniu u pacjentów ze stwardnieniem rozsianym, którzy nie mieli nawrotu choroby przez co najmniej 12 miesięcy przed nawrotem zainteresowania.
[przypisy: zatrucie opiatami, głuchoniemota, choroba banga ]
[hasła pokrewne: pełzakowica, mikroskopowe badanie żywej kropli krwi, czyrak w pachwinie ]