Szczepienia i ryzyko nawrotu w stwardnieniu rozsianym ad 6

Po rozważeniu wszystkich zgłoszonych szczepień, nawet jeśli nie zostały one potwierdzone, ryzyko względne wyniosło 0,76 (przedział ufności 95%, od 0,44 do 1,31). Ryzyko względne pozostawało stabilne, gdy analiza była ograniczona do pacjentów z określonym nawrotem (0,58, 95% przedział ufności, 0,29 do 1,15). Względne ryzyko nie zostało istotnie zmodyfikowane przez uwzględnienie szeregu innych cech nawrotu wskaźnika (rok kalendarzowy, miesiąc wystąpienia lub czas, który upłynął od poprzedniego nawrotu). Dyskusja
Badanie to sugeruje, że powszechnie stosowane szczepienia (szczególnie przeciwko tężcowi, wirusowemu zapaleniu wątroby typu B i grypie) nie zwiększają ryzyka nawrotu u pacjentów ze stwardnieniem rozsianym. Większość szczepień, szczególnie przeciw tężcowi plus zapalenie polio lub błonicze, w rzeczywistości wiązało się z mniejszym ryzykiem nawrotu, chociaż różnica nie była znacząca. Wyniki pozostawały stabilne, gdy długość okresu ryzyka zmieniała się od jednego do trzech miesięcy i gdy uwzględniono wszystkie zgłoszone szczepienia, nawet jeśli nie zostały one potwierdzone. Co ciekawe, odsetek pacjentów, którzy zostali zaszczepieni w ciągu 12 miesięcy poprzedzających nawrót choroby był stosunkowo wysoki (15 procent) i był wyjątkowo stabilny w tym okresie. Wyniki badania są zgodne z brakiem wzrostu aktywności choroby obserwowanej podczas obrazowania metodą rezonansu magnetycznego u pacjentów ze stwardnieniem rozsianym po szczepieniu przeciw grypie33,34 lub szczepieniem z użyciem pałeczki Calmette-Guérin48. W niektórych badaniach49,50 zgłaszano również brak związku między zapaleniem wątroby. Szczepienie B i początek stwardnienia rozsianego, w przeciwieństwie do innych, które zasugerowały pewne skojarzenia.37-39
Konstrukcja tego badania, odpowiadająca przypadkowi, w którym pacjenci służą jako swoja kontrola, ma liczne zalety w badaniach ostrych zdarzeń, takich jak nawroty stwardnienia rozsianego i przejściowe ekspozycje, takie jak szczepienia. Jest skuteczny, ponieważ nie wymaga osób kontrolnych iw tym przypadku umożliwił nam uwzględnienie czynników zakłócających, których nie można było uwzględnić w klasycznym projekcie kontroli przypadków, ze względu na dużą zmienność przebiegu choroby u pacjentów. ze stwardnieniem rozsianym. Jednak projekt wymaga pewnych założeń. Po pierwsze, zakłada się, że ryzyko nawrotu po szczepieniu jest takie samo po każdym szczepieniu. Powtórzyliśmy analizę u pacjentów, którzy mieli tylko jedno szczepienie, a ryzyko nie uległo zmianie. Po drugie, zakłada się, że narażenie na szczepienie jest stałe w czasie podczas okresów kontrolnych – założenie, że nasze badanie potwierdziło. Po trzecie, przypuszczalne wywoływanie jest potencjalnym problemem, ponieważ porównywane są ekspozycje w różnym czasie.
Siłą naszego badania jest to, że dane dotyczące ekspozycji na szczepionki były zbierane przez cały okres badania, a pacjenci nie byli świadomi testowanej konkretnej hipotezy i czasu nawrotu odsetek. Tak więc przypuszczalne odchylenie prawdopodobnie było minimalne. Ponadto, 94 procent szczepień zostało potwierdzonych na podstawie dokumentacji medycznej, a brak ekspozycji na szczepionki został potwierdzony w próbie pacjentów, którzy zgłosili brak szczepień
[patrz też: meniscektomia, próba valsalvy, zatrucie opiatami ]
[podobne: funnyguilds, meniscektomia, calcium alergo plus ]