Stwardnienie rozsiane

Jesteśmy zaniepokojeni sugestią zawartą w artykule przeglądowym na temat stwardnienia rozsianego autorstwa Noseworthy ego i współpracowników (wydanie 28 września) 1, że szczepionkę przeciwko wirusowi zapalenia wątroby typu B należy podawać tylko osobom istotnie narażonym na kontakt z wirusem. Obawa, że szczepionka przeciwko wirusowemu zapaleniu wątroby typu B może powodować stwardnienie rozsiane, wynika z doniesień o demielinizacji rozpoczynających się w ciągu kilku miesięcy po szczepieniu. Światowa Organizacja Zdrowia i Wirusowa Zapobiegawcza Zapalenie Zapalenia Wątków dokonały przeglądu wstępnych wyników prowadzonych badań kontrolowanych i innych dowodów. Naukowcy doszli do wniosku, że nie wykazano związku przyczynowego pomiędzy szczepieniem przeciwko wirusowemu zapaleniu wątroby typu B a demielinizacyjnymi chorobami ośrodkowego układu nerwowego i że nie ma potrzeby zmiany zasad dotyczących szczepień przeciwko wirusowemu zapaleniu wątroby typu B.2.33.
Decyzje dotyczące immunizacji pacjentów ze stwardnieniem rozsianym najlepiej podejmuje pacjent i jego lekarz. Stymulacja immunologiczna ze szczepień mogłaby teoretycznie zaostrzyć stwardnienie rozsiane, ale ta możliwość nie została specjalnie uwzględniona w przypadku szczepionki przeciwko wirusowemu zapaleniu wątroby typu B. Najlepsze dostępne dowody dotyczące bezpieczeństwa szczepień u pacjentów ze stwardnieniem rozsianym pochodzą z randomizowanej, kontrolowanej próby szczepienia przeciw grypie, w której nie stwierdzono różnic w częstości występowania ataków ani progresji choroby między pacjentami otrzymującymi szczepionkę a pacjentami otrzymującymi placebo.4
Wirusowe zapalenie wątroby typu B powoduje około 4 milionów ostrych zakażeń na świecie każdego roku i jest odpowiedzialne za dziesiątki tysięcy zgonów z powodu marskości wątroby lub pierwotnego raka wątroby. Szczepionki przeciwko wirusowemu zapaleniu wątroby typu B są bezpieczne i bardzo skuteczne. Nieuzasadnione obawy, że szczepionka przeciwko wirusowemu zapaleniu wątroby typu B może powodować lub nasilać stwardnienie rozsiane, muszą być ważone w stosunku do bardzo silnego rejestru szczepionek chroniących przed chorobami i śmiercią.
Frank DeStefano, MD, MPH
Thomas Verstraeten, MD
Ośrodki ds. Kontroli i Prewencji Chorób, Atlanta, GA 30333
4 Referencje1. Noseworthy JH, Lucchinetti C, Rodriguez M, Weinshenker BG. Stwardnienie rozsiane. N Engl J Med 2000; 343: 938-952
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
2. Brak dowodów na to, że szczepionka przeciwko wirusowemu zapaleniu wątroby typu B powoduje stwardnienie rozsiane. Wkly Epidemiol Rec 1997; 72: 149-152
MedlineGoogle Scholar
3. Hall A, Kane M, Roure C, Meheus A. Stwardnienie rozsiane i szczepionka przeciwko wirusowemu zapaleniu wątroby typu B. Vaccine 1999; 17: 2473-2475
Crossref MedlineGoogle Scholar
4. Miller AE, Morgante LA, Buchwald LY, i in. Wieloośrodkowe, randomizowane, podwójnie ślepe, kontrolowane placebo badanie szczepień przeciwko grypie w stwardnieniu rozsianym. Neurology 1997; 48: 312-314
Web of Science MedlineGoogle Scholar
Noseworthy i in. zauważmy, że upośledzenie funkcji poznawczych może stać się kłopotliwe u pacjentów ze stwardnieniem rozsianym, ale nie rozwinie to problemu dalej, z wyjątkiem stwierdzenia, że znaczące objawy korowe rzadko dominują w obrazie klinicznym. W rzeczywistości, w ciągu ostatnich pięciu lat dokonano wielkich postępów w zrozumieniu schematów i nasilenia zaburzeń funkcji poznawczych w różnych postaciach tego zaburzenia. Klasycznie stwierdzono, że u pacjentów ze stwardnieniem rozsianym występuje bradyfrenia, zaburzenia uwagi i koncentracji, zmniejszona prędkość manualna i zręczność oraz wady w odzyskiwaniu pamięci.1,2 Jednak ostatnie badania wykazały również różne stopnie niedoboru języka kory mózgowej, w tym upośledzenie nazywanie, rozumienie słuchowe oraz płynność liter i kategorii u pacjentów z postacią rzutowo-remisyjną i przewlekłą postępującą postacią stwardnienia rozsianego.3
Inne niedawne badanie wykazało, że deficyty poznawcze i inne defekty neurologiczne odnoszące się do miejsc korowych mogą być spowodowane przez zmiany w materiale istoty szarej istoty-białej i że dysfunkcja poznawcza u pacjentów ze stwardnieniem rozsianym może postępować szybko, nawet przy braku deficytów motorycznych lub innych dowodów. pogorszenia stanu klinicznego.4 Na koniec, ostatnie badania wskaźników globalnego i regionalnego korowego mózgowego metabolizmu glukozy wykazały istotnie obniżone wskaźniki u pacjentów ze stwardnieniem rozsianym w porównaniu z normalnymi kontrolami5. Te zmniejszenia szybkości metabolicznego metabolizmu glukozy korelowały dobrze z całkowitą obszar zmiany, a także stopień zaburzeń funkcji poznawczych, co wskazuje, że obciążenie zmianami w istocie białej wiąże się z pogorszeniem funkcji nerwowej w korze mózgowej.5
Z tych powodów wstępna i seryjna ocena neuropsychologiczna wzorców deficytu może odgrywać ważną rolę pomocniczą w diagnozowaniu stwardnienia rozsianego, jak również w bieżącej ocenie postępu choroby, a rehabilitacja neurokognitywna może pomóc pacjentom w obejściu ich deficytów.
JP Newman, Ph.D.
Szpital Uniwersytecki Hadassah, 91120 Jerozolima, Izrael
5 Referencje1. Lezak MD. Ocena neuropsychologiczna. 3 ed. Nowy Jork: Oxford University Press, 1995.
Google Scholar
2. Foong J, Różewicz L, Chong WK, Thomson AJ, Miller DH, Ron MA. Porównanie deficytów neuropsychologicznych w pierwotnym i wtórnie postępującym stwardnieniu rozsianym. J Neurol 2000; 247: 97-101
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
3. Znajomy KB, Rabin BM, Groninger L, Deluty RH, Bever C, Grattan L. Funkcje językowe u pacjentów ze stwardnieniem rozsianym. Clin Neuropsychol 1999; 13: 78-94