Stan odżywienia i zdrowia tybetańskich dzieci żyjących na dużych wysokościach ad

Mapa Tybetańskiego Regionu Autonomicznego przedstawiająca miejsca badań i liczbę dzieci zbadanych według wieku i lokalizacji (1035 chłopców i 1043 dziewcząt). Mapa oparta jest na informacjach z Biura Badań Tybetańskiego Regionu Autonomicznego22 i Dordże.23 W okresie od sierpnia do grudnia 1994 r. I 1995 r. Zbadaliśmy 2078 tybetańskich dzieci od urodzenia do 84 miesięcy, które pochodziły z 11 okręgów w pięciu z siedmiu prefektur w Tybetańskim Regionie Autonomicznym. 11 powiatów, w których było ponad 50 miast, było reprezentatywnych dla szerokiej gamy regionów (od miejskich do koczowniczych) w Tybecie. Dla celów statystycznych dane zostały zebrane zgodnie z typem regionu: miejski (Lhasa i Chamdo), podmiejski (w promieniu 30 km od Lhasy lub Chamdo), wieś i koczowniczy. Na podstawie danych spisowych dostarczonych przez lokalnych pracowników służby zdrowia w każdym hrabstwie zbadano około 90% kwalifikujących się dzieci. Mapę miejsc badań i rozkłady dzieci według wieku i lokalizacji pokazano na rysunku 1.
Zbieranie danych
Zespół trzech tybetańskich lekarzy (dwóch pediatrów i jednego internisty), jeden amerykański lekarz, antropolog żywieniowy, lokalni przedstawiciele Tybetańskiego Departamentu Zdrowia Matki i Dziecka oraz pracownicy opieki zdrowotnej w wiosce zebrali dane we wszystkich 11 okręgach, zgodnie z zatwierdzonymi protokołami przez władze tybetańskie do spraw zdrowia. Świadoma zgoda została uzyskana od rodzica lub opiekuna każdego dziecka.
Historie medyczne dzieci i matek zostały zebrane od rodziców za pomocą przetestowanej ankiety podawanej w języku tybetańskim przez pediatrów. Tłumacze byli używani, gdy lokalne dialekty różniły się. Dane dotyczące daty urodzenia były zbierane za pomocą tybetańskiego kalendarza księżycowego, a następnie były konwertowane na gregoriańskie daty kalendarzowe. W przypadku większości dzieci rodzice lub opiekunowie dostarczyli książeczki zdrowia, w których zapisywano daty urodzenia; pełne informacje dotyczące daty urodzenia były dostępne dla 85 procent dzieci. W przypadku 161 dzieci, dla których znany był rok i miesiąc urodzenia, ale dzień urodzenia był nieznany, 15 dnia miesiąca wykorzystano jako datę urodzin. W przypadku 158 dzieci miesiąc urodzenia nie mógł zostać ustalony, a data urodzenia w połowie roku została wykorzystana. Kwestionariusz wykorzystywany w historii dziecka zawierał szczegółowe pytania dotyczące zapalenia wątroby (żółtaczka kliniczna), biegunki lub kaszlu trwającego dłużej niż miesiąc, ślepoty w nocy, odry i zapalenia ucha. Kwestionariusz dotyczący historii matki zawierał pytania o żółtaczkę kliniczną i wole wzroku.
Czworo z nas wykonało badania fizyczne. Dzieci zostały przebadane pod kątem depigacji włosów, rozdęcia brzucha, nieprawidłowości skórnych i ran, 24 krzywicy, 24-25 wole, 26 próchnicy i choroby Kashin-Becka. 27-29 Paraliżująca artropatia atakująca duże stawy, choroba Kashin-Becka znajduje się w regiony Azji, głównie w Chinach. Badanie fizykalne tej choroby ograniczało się do kontroli nadgarstka, miejsca często występującego, pod kątem oznak deformacji. Zmiany skórne obejmowały kserozę, zmiany międzytrzonowe, rozproszone wykwity i wtórne infekcje oraz kątowe zapalenie jamy ustnej. Badanie krzywicy obejmowało kontrolę wszystkich głównych i niewielkich objawów krzywicy
[więcej w: delirium tremens leczenie, bronchografia, złamanie otwarte kości udowej ]
[więcej w: duomox angina, przychodnia dragonów, powiększone ślinianki ]