Skuteczność preparatu Mycophenolate Mofetil u pacjentów z rozlanym prąkowym toczniowym zapaleniem nerek

Istnieje kilka powodów, aby bronić ostrożności przy generalizowaniu korzystnych wyników, o których informowali Chan i in. (Wydanie 19 października) do innych pacjentów z proliferacyjnym toczniem kłębuszkowym zapaleniem nerek. Po pierwsze, mykofenolan mofetil był porównywany z doustnym, a nie pulsacyjnym dożylnym cyklofosfamidem, który stał się standardem leczenia pacjentów z rozlanym proliferacyjnym toczniowym zapaleniem nerek.
Po drugie, pacjenci o złych czynnikach prognostycznych w odniesieniu do wyników nerek nie byli włączeni do badania lub byli niedostatecznie reprezentowani. [4] W szczególności wykluczono pacjentów o stężeniu kreatyniny w surowicy powyżej 3,4 mg na decylitr (300 .mol na litr), i wielu miało tylko niewielkie stopnie niewydolności nerek. Tylko 3 z 42 pacjentów stanowili mężczyźni, prawdopodobnie żaden nie był czarny, a na biopsji niewiele było dowodów przewlekłego uszkodzenia miąższu nerki. Te podstawowe charakterystyki pacjentów mogą tłumaczyć wyższy współczynnik remisji stwierdzony w tym badaniu (79 procent, jeśli bierze się pod uwagę tylko całkowitą remisję) niż we wcześniejszych badaniach (46 procent) .4,5
Po trzecie, obserwacja była krótka, biorąc pod uwagę, że cyklofosfamid wydaje się nie zapewniać żadnej przewagi nad samą doustną terapią glukokortykoidami aż do piątego roku obserwacji.2 Pięciokrotnie wyższy wskaźnik nawrotu w grupie mykofenolanu mofetylu niż w ostatnim badanie dawek bolusa cyklofosfamidu 5 budzi również obawy o długotrwałą skuteczność tego leczenia.
David A. Isenberg, MD
Fontini B. Karassa, MD
Royal Free and University College Medical School, Londyn W1P 9PG, Wielka Brytania
5 Referencje1. Chan TM, Li FK, Tang CSO, i in. Skuteczność mykofenolanu mofetylu u pacjentów z rozlanym proliferacyjnym toczniowym zapaleniem nerek. N Engl J Med 2000; 343: 1156-1162
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
2. Austin HA III, Klippel JH, Balow JE, i in. Terapia toczniowego zapalenia nerek: kontrolowane badanie prednizonu i leków cytotoksycznych. N Engl J Med 1986; 314: 614-619
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
3. Austin HA III, Boumpas DT, Vaughan EM, Balow JE. Przewidywanie wyników leczenia nerek w ciężkim toczniowym zapaleniu nerek: dane kliniczne i histologiczne. Kidney Int 1994; 45: 544-550
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
4. Korbet SM, Lewis EJ, Schwartz MM, Reichlin M, Evans J, Rohde RD. Czynniki przewidujące wynik w ciężkim toczniowym zapaleniu nerek. Am J Kidney Dis 2000; 35: 904-914
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
5. Gourley MF, Austin HA III, Scott D, i in. Metyloprednizolon i cyklofosfamid, w monoterapii lub w skojarzeniu, u pacjentów z toczniowym zapaleniem nerek: randomizowane, kontrolowane badanie. Ann Intern Med 1996; 125: 549-557
Web of Science MedlineGoogle Scholar
Odpowiedź
Dr Chan odpowiada:
Do redakcji: Celem naszego badania było zbadanie skuteczności i tolerancji mykofenolanu mofetylu w porównaniu z doustnym cyklofosfamidem, każdy w połączeniu z prednizolonem, w leczeniu pacjentów z rozlanym proliferacyjnym toczniowym zapaleniem nerek. Przebadaliśmy tylko chińskich pacjentów, a wielkość i czas trwania badania nie zostały zaprojektowane, aby zbadać zapobieganie nawrotom W odniesieniu do terapii kontrolnej, zarówno pulsacyjny dożylny cyklofosfamid, jak i krótkotrwały doustny cyklofosfamid były skutecznie stosowane u pacjentów z rozlanym proliferacyjnym toczniowym zapaleniem nerek, a dane do tej pory sugerują, że ryzyko powikłań związanych z cyklofosfamidem może być związane bardziej z czasem trwania. leczenia i skumulowanej dawki niż w przypadku podawania leku.1-3
Nasilenie toczniowego zapalenia nerek u badanych przez nas pacjentów zostało udowodnione przez klasę histologiczną, punktację aktywności i objawy kliniczne i nie zostało określone przez samą czynność nerek. Nie uwzględniono pacjentów z ciężkim zaburzeniem czynności nerek, ponieważ interesowało nas przede wszystkim ustalenie, czy leki immunosupresyjne były skuteczne w kontrolowaniu ostrego zapalenia za pośrednictwem układu immunologicznego. Pozytywna odpowiedź na terapię w naszym badaniu dodatkowo potwierdza znaczenie wczesnego i skutecznego leczenia immunosupresyjnego w osiąganiu optymalnego wyniku w pacjentach z toczniowym zapaleniem nerek. W tym kontekście podkreślono znaczenie indukcji remisji w zapewnieniu korzystnego długoterminowego wyniku. Niedopuszczalne jest porównywanie naszego badania, które koncentrowało się na wywoływaniu remisji, z innymi badanymi pogorszenie funkcji nerek.
Tak Mao Chan, MD
Szpital Królowej Marii w Hongkongu w Chinach dla grupy badawczej nefrologii w Hongkongu i Guangzhou

4 Referencje1. Lewis EJ, Hunsicker LG, Lan SP, Rohde RD, Lachin JM. Kontrolowana próba terapii plazmaferezy w ciężkim toczniowym zapaleniu nerek. N Engl J Med 1992; 326: 1373-1379
2. Cameron JS. Toczniowe zapalenie nerek. J Am Soc Nephrol 1999; 10: 413-424