Polimorfizmy w genie czynnika VII i ryzyko zawału mięśnia sercowego

Girelli i in. (Wydanie z 14 września) stwierdzili, że polimorficzne allele genu czynnika VII, które są związane z niskim poziomem czynnika krzepnięcia w osoczu, zapewniają ochronę przed zawałem mięśnia sercowego u pacjentów z miażdżycą tętnic wieńcowych. Autorzy omawiają, dlaczego ich wyniki różnią się od wyników innych badaczy. Postulują one, że różnice między pozytywnymi badaniami, z których wszystkie zostały przeprowadzone u włoskich pacjentów, a negatywnymi, które przeprowadzono w populacjach we Francji, Irlandii Północnej i Holandii, mogą być związane z wyższą częstością występowania . ochronne allele w południowej Europie (występowanie allelu Q na pozycji 353 związane z niskim poziomem czynnika VII, 14,5% w Hiszpanii i 15,1% we Włoszech) 2 niż w północnej Europie (częstość występowania, 8,5% w Norwegii i 11,7% w Holandii ) .2 Myślę, że dwie linie dowodów przemawiają przeciwko temu wyjaśnieniu. Najbardziej bezpośredni z nich polega na tym, że allel Q nie chroni przed zawałem mięśnia sercowego we włoskich badaniach przeprowadzonych na 200 pacjentach i 200 zdrowych kontrolach w wieku 45 lat lub młodszych (iloraz szans, 0,95; przedział ufności 95%, 0,64 do 1,40), 3 pomimo faktu, że częstość występowania allelu wśród kontroli była praktycznie identyczna (16,5%) 3 z tą stwierdzoną przez Girelli i in. w kontrolnej populacji (16,2 procent).
Inny, mniej bezpośredni dowód wynika z badań przeprowadzonych przez de Maata i wsp., Którzy stwierdzili bardzo wysokie rozpowszechnienie allelu Q (26 procent) wśród Indian ze stanu Gujarat, populację, o której wiadomo, że ma szczególnie wysoką częstość występowania. przedwczesna choroba niedokrwienna serca.4 Dlatego jest mało prawdopodobne, aby polimorficzne allele związane z niskim poziomem czynnika VII w osoczu były ochronne tylko wtedy, gdy są częstsze w populacji. Sugeruję, że wyjaśnienie różnych wyników jest takie, że wszystkie badania cytowane przez Girelli i in. są nie tylko heterogeniczne pod względem doboru pacjentów i kontroli, ale także, i co najważniejsze, niedostatecznej wielkości. Negatywne wyniki niedawnej dużej skali (4629 pacjentów i 5934 kontroli) ponownej oceny5 hipotetycznego związku między zawałem mięśnia sercowego a polimorfizmem insercji i delecji genu kodującego enzym konwertujący angiotensynę ilustrują potrzebę znacznie większych badań w celu określenia roli czynników genetycznych w złożonych chorobach.
Pier Mannuccio Mannucci, MD
Istituto di Ricovero e Cura a Carattere Scientifico, Szpital Maggiore, 20122 Mediolan, Włochy
5 Referencje1. Girelli D, Russo C, Ferraresi P i in. Polimorfizmy genu czynnika VII i ryzyko zawału mięśnia sercowego u pacjentów z chorobą wieńcową. N Engl J Med 2000; 343: 774-780
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
2. Bernardi F, Arcieri P, Bertina RM, i in. Udział genotypu czynnika VII w aktywowanych poziomach FVII: różnice w częstości genotypów między populacjami północnej i południowej Europy. Arterioscler Thromb Vasc Biol 1997; 17: 2548-2553
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
3. Ardissino D, Mannucci PM, Merlini PA, i in Genetyczne czynniki ryzyka zakrzepowego u młodych osób po przebytym zawale mięśnia sercowego. Blood 1999; 94: 46-51
Web of Science MedlineGoogle Scholar
4. de Maat MPM, Green F, de Knijff P, Jespersen J, Kluft C. Factor VII polimorfizmy w populacjach o różnym ryzyku chorób sercowo-naczyniowych. Arterioscler Thromb Vasc Biol 1997; 17: 1918-1923
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
5. Keavney B, McKenzie C, Parish S, i in. Test na dużą skalę hipotezy skojarzeń między polimorfizmem insercji / delecji enzymu przekształcającego angiotensynę a zawałem mięśnia sercowego w około 5000 przypadkach i 6000 kontroli. Lancet 2000; 355: 434-442
Odpowiedź
Autorzy odpowiadają:
Do redakcji: Nasze badanie skupiło się na konkretnym pytaniu, które nie jest niczym niezwykłym w praktyce klinicznej: dlaczego zawał mięśnia sercowego nie występuje u niektórych pacjentów pomimo obecności udokumentowanej angiograficznie ciężkiej choroby miażdżycowej. Co godne uwagi, nasi pacjenci z chorobą wieńcową charakteryzowali się znacznym obciążeniem konwencjonalnymi czynnikami ryzyka i średnim wiekiem 61,3 . 8,8 lat. W związku z tym można je uznać za reprezentatywne dla ogólnej populacji takich pacjentów, którzy są zwykle postrzegani w praktyce. Jedynym rozróżnieniem, jeśli w ogóle, była nasilenie choroby, ponieważ większość naszych pacjentów miała zwężenie trzech naczyń. Ardissino i in. podać dane dotyczące pacjentów, którzy przebyli zawał mięśnia sercowego w bardzo młodym wieku (średnio 40,7 . 4,1 roku) .1 Ponadto wśród 171 pacjentów, dla których podano dane angiograficzne, 13% miało prawidłowe tętnice wieńcowe, a 46% miało tylko pojedyncze – choroba naczyń. Dlatego nie dziwiło nas, że wyniki różnią się w tak wysoko wyselekcjonowanej populacji, ponieważ ich pacjenci reprezentują przeciwny kraniec spektrum pacjentów z chorobą wieńcową (tych, którzy są młodsi i nie mają rozległej miażdżycy tętnic wieńcowych) w takiej populacji inne interakcje między genami lub między genami a czynnikami środowiskowymi mogą przyczyniać się do przedwczesnego zawału mięśnia sercowego. Podobne rozumowanie można by zastosować do interpretacji względnie wysokiej częstości występowania allelu Q wśród Indian Gudżarati, populacji o charakterystycznym pochodzeniu etnicznym i społeczno-ekonomicznym. Co więcej, de Maat i wsp.2 badali tylko 93 podmioty z populacji ogólnej ; nie mieli informacji na temat stanu zdrowia badanych, ani nie porównali swoich wyników z wynikami u pacjentów z rozpoznaną chorobą wieńcową. Tak więc, dwie linie dowodowe przytoczone przez dr. Mannucciego tylko pozornie są sprzeczne z naszymi wynikami, ponieważ wywodzą się z badań, które różniły się całkowicie pod względem zarówno kryteriów wyboru, jak i projektu.
Dr med. Domenico Girelli
University of Verona, 37134 Werona, Włochy
Francesco Bernardi, MS
University of Ferrara, 44100 Ferrara, Włochy