Piłki grzybowe Aspergillus na zastawce mitralnej

Termin kulka grzybowa odnosi się do saprofitycznej kolonizacji wnęki grzybiczą strzępkami bez inwazji sąsiedniej tkanki.1 Zwykle występuje w płucach (zazwyczaj w jamie miąższu lub oskrzelu ektopowym), zatokach przynosowych, nosowych i usznych jamy ustnej lub dróg moczowych.2 Aspergillus jest najczęściej zaangażowany w tworzenie się kul grzyba, chociaż te wzrosty mogą czasami być powodowane przez candida, Pseudallescheria boydii, sporothrix lub penicillium lub przez bakterie (mianowicie, nocardia).
Zgłaszamy przypadek kulki grzybów w jamach serca. Poprzednio zdrowa 56-letnia kobieta została przyjęta z powodu zapalenia płuc i była leczona antybiotykami o szerokim spektrum działania przez około miesiąc. Jej stan poprawił się, aż nagle pojawiła się ciężka niedomykalność mitralna z obrzękiem płuc. Echokardiografia przezklatkowa wykazała liczne grudkowe wegetacje wokół chrząstek prążkowanych, z których niektóre wydawały się pękać. Pacjent został poddany awaryjnej wymianie zastawki mitralnej za pomocą protezy mechanicznej.
Rysunek 1. Rycina 1. Kule grzybowe Aspergillus z zastawki mitralnej. Panel A pokazuje grubą próbkę chirurgiczną, a panel B – sekcję mikroskopową (Grocott srebrne, × 500).
Brutalne badanie okazu chirurgicznego ujawniło duże, kuliste, gładkie masy otaczające struny; płaty zastawkowe wyglądały normalnie (ryc. 1A). Mikroskopowo, guzki składały się z jednolitych, zwartych, równoległych strzępków rozmieszczonych koncentrycznie wokół struny i wykazujących zmiany zwyrodnieniowe lub szczerą martwicę. Nie doszło do inwazji tkanki akordowej, w której odnotowano tylko niewielki naciek zapalny złożony z histiocytów i eozynofilów. Barwienie srebrem Grocotta wykazało septat, dychotomicznie rozgałęzione strzępki o średnicy 2,5 do 3,5 .m – odkrycia charakterystyczne dla aspergillus (Figura 1B). Rozpoczęto dożylną terapię amfoterycyną B, ale pacjent zmarł z powodu zastoinowej niewydolności serca 10 dni po operacji. Nie wykonano autopsji.
Patogeneza zakażenia u tego pacjenta jest niejasna. Organizm musiał dotrzeć do komór serca przez krwioobieg, a punktem wejścia były prawdopodobnie płuca, które są stale narażone na zarodniki aspergillus, które są obecne praktycznie wszędzie w środowisku. Zarówno zapalenie płuc, jak i stosowanie antybiotyków o szerokim spektrum działania prawdopodobnie sprzyjało rozwojowi tej postaci saprofitycznej aspergilozy serca.3 Pęknięcie niektórych struniaków chrząstkowych może być spowodowane mechanicznym uszkodzeniem zastawki, a nie zmianami patologicznymi w aparat zastawkowy.
Franca Gori, MD
Gabriella Nesi, MD
Elena Pedemonte, MD
University of Florence, 50184 Florence, Italy