Osoby, które przeżyły raka piersi

W ich artykule przeglądowym (wydanie z 12 października), Drs. Burstein i Winer poruszają kwestie psychospołeczne związane z rozpoznaniem i leczeniem raka piersi. Ogólnie rzecz biorąc, piersi wywołują różne skojarzenia, począwszy od kobiecej atrakcyjności, kobiecości i seksualności, a skończywszy na jej zdolnościach do pielęgnacji i reprodukcji. Co najmniej 80 procent osób, które przeżyły raka piersi, zgłosiło pewne problemy psychiczne, w tym problemy z wizerunkiem ciała i obrazem siebie, problemy seksualne oraz wpływ na relacje, priorytety i cele na przyszłość. Kobiety, które wyrażają swoje zaniepokojenie tymi problemami, mają większą satysfakcję ze swojego życia, lepsze spełnienie seksualne, zmniejszony lęk i depresję oraz zmniejszony ból.2 Niektóre doniesienia sugerują, że wsparcie psychologiczne może spowolnić postępy raka i zwiększyć przeżywalność.3
Ponieważ osoby, które przeżyły, żyją dłużej, lekarze muszą wziąć pod uwagę konsekwencje leczenia w odniesieniu do zdrowia seksualnego kobiet. Libido, komfort fizyczny i poczucie pragnienia kobiet są zmienione lub zagrożone terapią przeciwnowotworową. Chociaż niewydolność jajników jest najczęstszą konsekwencją chemioterapii, płodność czasami powraca, szczególnie u młodszych kobiet. Dlatego antykoncepcję należy kontynuować przez rok po wystąpieniu braku miesiączki. Należy unikać stosowania doustnych pigułek antykoncepcyjnych ze względu na możliwość hormonalnej stymulacji resztkowej choroby. W populacji ogólnej obecne stosowanie doustnych środków antykoncepcyjnych wiąże się z niewielkim wzrostem ryzyka zachorowania na raka piersi (względne ryzyko, 1,2) 4; najnowsze dane sugerują, że ryzyko może być jeszcze większe u kobiet z wywiadem rodzinnym w kierunku raka piersi. 5 Nie jest znane bezpieczeństwo stosowania środków antykoncepcyjnych zawierających tylko progestagen u pacjentów, którzy przeżyli raka piersi; wśród kobiet w populacji ogólnej, którzy stosują depot medroksyprogesteron, ryzyko raka piersi nie jest zwiększone.6
Jennifer Potter, MD
Amy N. Ship, MD
Harvard Medical School, Boston, MA 02115
6 Referencje1. Burstein HJ, Winer EP. Podstawowa opieka nad osobami, które przeżyły raka piersi. N Engl J Med 2000; 343: 1086-1094
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
2. Spiegel D. 43-letnia kobieta radząca sobie z rakiem. JAMA 1999; 282: 371-378
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
3. Maunsell E, Brisson J, Deschenes L. Poparcie społeczne i przetrwanie wśród kobiet z rakiem piersi. Cancer 1995; 76: 631-637
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
4. Grupa współpracy w zakresie czynników hormonalnych w raku piersi. Rak piersi i hormonalne środki antykoncepcyjne: wspólne ponownej analizy indywidualnych danych dotyczących 53 297 kobiet z rakiem piersi i 100 239 kobiet bez raka piersi z 54 badań epidemiologicznych. Lancet 1996; 347: 1713-1727
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
5. Grabrick DM, Hartmann LC, Cerhan JR, i in. Ryzyko raka sutka po doustnym stosowaniu antykoncepcji u kobiet z wywiadem rodzinnym w kierunku raka piersi. JAMA 2000; 284: 1791-1798
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
6. Shapiro S, Rosenberg L, Hoffman M, i in. Ryzyko raka piersi w związku ze stosowaniem wstrzykiwanych progestagenowych środków antykoncepcyjnych i złożonych estrogenowo / progestagenowych środków antykoncepcyjnych Am J Epidemiol 2000; 151: 396-403
Web of Science MedlineGoogle Scholar
Burstein i Winer przedstawiają zbilansowany przegląd ciąży po raku piersi, dochodząc do wniosku, że dostępne dane stanowią gwarancję dla kobiet, które chcą zajść w ciążę. Inne dostępne dane sugerują jednak, że jest odwrotnie. U kobiet jednogłowych, w porównaniu z kobietami nieródkowymi, ryzyko raka piersi wydaje się być wyższe w ciągu 5 lat od porodu, a niższe po 10-15 latach.1 Lambe et al. przypisać ten przemijający wzrost ryzyka działaniu zwiększającemu wzrost wysokich poziomów estrogenu w czasie ciąży na komórki nowotworowe, których złośliwa transformacja już się rozpoczęła. W projekcie National Surgical Adjuvant Breast and Bowel Project dotyczącego tamoksyfenu w zapobieganiu rakowi piersi, ten selektywny modulator receptora estrogenu zapobiegał klinicznemu rozwojowi raka piersi z dodatnim poziomem receptora hormonalnego.2 Wszystkie te dane dotyczące wpływu środowiska hormonalnego na chorobę przedkliniczną sugerują, że ogólnie ciąża prawdopodobnie zwiększa ryzyko nawrotu raka piersi, przynajmniej u pacjentów, których nowotwory są dodatnie pod względem receptorów hormonalnych – kategoria obejmująca większość guzów występujących przed menopauzą.
Richard R. Love, MD
Kompleksowe Centrum Onkologiczne Uniwersytetu Wisconsin, Madison, WI 53792
2 Referencje1. Lambe M, Hsieh C, Trichopoulos D, Ekbom A, Pavia M, Adami HO. Przejściowy wzrost ryzyka raka piersi po porodzie. N Engl J Med 1994; 331: 5-9
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
2. Fisher B, Costantino JP, Wickerham DL, i in. Tamoksyfen w profilaktyce raka piersi: raport z Narodowego Pacjenta Chirurgicznego Adiuwantu Piersi i Jelita P-1. J Natl Cancer Inst 1998; 90: 1371-1388
Odpowiedź
Autorzy odpowiadają:
Do redakcji: korespondenci podnoszą ważne pytania dotyczące potencjalnego ryzyka narażenia na endogenne i egzogenne hormony po rozpoznaniu raka piersi. W naszym przeglądzie uznaliśmy teoretyczne ryzyko, że takie narażenie może wystąpić u kobiet z hormonalnie wrażliwymi nowotworami. Jako Drs. Potter i uwaga statku, płodność może powrócić u młodszych kobiet po braku miesiączki związanej z chemioterapią. Kobiety, które nie chcą zajść w ciążę, powinny nadal stosować skuteczne formy antykoncepcji. Ponieważ nie ma danych dotyczących bezpieczeństwa doustnego lub depotowego stosowania hormonalnie antykoncepcyjnych u osób, które przeżyły raka piersi, metody te są prawdopodobnie mniej korzystne niż inne formy kontroli urodzeń, które nie wymagają ekspozycji na hormony.
Dr Love uważa, że ciąża zwiększy ryzyko nawrotu raka, na podstawie danych sugerujących, że po raz pierwszy ciąża może przejściowo zwiększyć ryzyko nowej diagnozy raka piersi. Jednak ograniczone doświadczenie wśród osób, które przeżyły raka piersi, nie sugeruje, że kolejna ciąża zwiększa ryzyko nawrotu nowotworu.1-5 Osoby, które przeżyły raka piersi, które rozważają ciążę, stają przed trudnymi wyborami i mają tylko niedoskonałe dane, którymi można je kierować. Doradzamy pacjentom zarówno problematyczne kwestie teoretyczne, jak i dane kliniczne, które posiadamy.
Harold J Burstein, MD, Ph.D.
Eric P. Winer, MD
Dana-Farber Cancer Institute, Boston, MA 02115
5 Referencje1. Burstein HJ, Winer EP. Podstawowa opieka nad osobami, które przeżyły raka piersi. N Engl J Med 2000; 343: 1086-1094
Full Text Web of Scien