Krwotok zaotrzewnowy

Ryc. 54-letni mężczyzna miał silny ból w prawej stronie pachwiny, który promieniował do łydki i przednio-bocznego uda prawej nogi, powodując, że leżał z zgiętymi biodrami. Rozciąganie biodra zaostrzyło ból. Z powodu żylnej zakrzepicy nóg, otrzymał warfarynę przez ostatnie 10 miesięcy. Po prawej stronie pachwiny była wyczuwalna masa. Badanie neurologiczne wykazało słabość prawego mięśnia czworogłowego i przywodzenia uda oraz obniżone uderzenie kolana i utratę czucia w przednim grzbiecie oraz na obszarze nerwu odpiszczelowego po prawej stronie. Badania laboratoryjne wykazały liczbę białych krwinek wynoszącą 21 400 na milimetr sześcienny i poziom hemoglobiny 14,3 g na decylitr. Międzynarodowy współczynnik znormalizowany wynosił 3,4. Tomografia komputerowa miednicy bez wzmocnienia kontrastu wykazała rozległy obrzęk prawego mięśnia psoas i mięśnia biodrowego (pełny okrąg). Składnik o wysokim stopniu atenuacji w przypadku braku dożylnego wzmocnienia kontrastu jest charakterystyczny dla krwiaka (strzałki). Po przywróceniu normalnej krzepliwości krwi pacjent był leczony zachowawczo. Trzy miesiące później miał tylko marginalny niedowład prawej ćwiartki mięśnia czworogłowego i uda. Ryc. 54-letni mężczyzna miał silny ból w prawej stronie pachwiny, który promieniował do łydki i przednio-bocznego uda prawej nogi, powodując, że leżał z zgiętymi biodrami. Rozciąganie biodra zaostrzyło ból. Z powodu żylnej zakrzepicy nóg, otrzymał warfarynę przez ostatnie 10 miesięcy. Po prawej stronie pachwiny była wyczuwalna masa. Badanie neurologiczne wykazało słabość prawego mięśnia czworogłowego i przywodzenia uda oraz obniżone uderzenie kolana i utratę czucia w przednim grzbiecie oraz na obszarze nerwu odpiszczelowego po prawej stronie. Badania laboratoryjne wykazały liczbę białych krwinek wynoszącą 21 400 na milimetr sześcienny i poziom hemoglobiny 14,3 g na decylitr. Międzynarodowy współczynnik znormalizowany wynosił 3,4. Tomografia komputerowa miednicy bez wzmocnienia kontrastu wykazała rozległy obrzęk prawego mięśnia psoas i mięśnia biodrowego (pełny okrąg). Składnik o wysokim stopniu atenuacji w przypadku braku dożylnego wzmocnienia kontrastu jest charakterystyczny dla krwiaka (strzałki). Po przywróceniu normalnej krzepliwości krwi pacjent był leczony zachowawczo. Trzy miesiące później miał tylko marginalny niedowład prawej ćwiartki mięśnia czworogłowego i uda.

Alfred Lindner, MD
Stephan Zierz, MD
Uniwersytet Marcina Lutra w Halle-Wittenberg, D-06097 Halle, Niemcy

Cytowanie artykułów (8)